אין צורך להקנות לאף אחד, אלא היא עצמה תוציא זאת ולפני שלושה תפקיר, ואם לא לקחו יכולה היא לזכות מן ההפקר ולקחת לעצמה.
אגב, המזיד והשוגג לא נמדד אצלה, אלא אצל הפעמים הראשונות, ואם נאסר אז כבר נאסר כלומר, אם זה נאסר משנה תשע"ה עד לפני שנתיים מה יועיל? אולם כמדומני שזה מיקבי רמת הגולן, וביינות היותר איכותיים הם הקפידו להוציא מרשותם לאחר זמן הביעור, וממילא כיון שבזמן הביעור היה ברשות בית הדין לא היה חייב ביעור בכלל. ומספק מכל מקום, יש לנהוג כמבואר לעיל.
אין צורך להקנות לאף אחד, אלא היא עצמה תוציא זאת ולפני שלושה תפקיר, ואם לא לקחו יכולה היא לזכות מן ההפקר ולקחת לעצמה.
אגב, המזיד והשוגג לא נמדד אצלה, אלא אצל הפעמים הראשונות, ואם נאסר אז כבר נאסר כלומר, אם זה נאסר משנה תשע"ה עד לפני שנתיים מה יועיל? אולם כמדומני שזה מיקבי רמת הגולן, וביינות היותר איכותיים הם הקפידו להוציא מרשותם לאחר זמן הביעור, וממילא כיון שבזמן הביעור היה ברשות בית הדין לא היה חייב ביעור בכלל. ומספק מכל מקום, יש לנהוג כמבואר לעיל.
בית הדין עצמו פועל מכח הציבור ומכך כוחו ומכאן ההיתר שלו לבצור ולקצור כאחד ולמכור במידה ובמשקל וכו". ואדרבה זמן רב לפני השמיטה אנו מודיעים לציבור שיש בי"ד הפועל לטובתם ומכוחם, והם אכן הולכים ולוקחים התוצרת ומראים את רצונם בפעילות ביה"ד. וכמובן כ"ז במקום שחלילה אין קלקול ויאמרו השולחים לתקוני שדירתך ולא לעוותי. [אכן אי"צ לבצע מינוי נוסף, והרי הדברים מפורשים להדיא במשנה ב"מ דף ל. שאדם שמצא מציאה מתנה בפני ג" אנשים (ע"י ברי"ף ובמאירי) ובדרך זה רשאי לגבות שכר טרחו מלא וכו"].
בית הדין עצמו פועל מכח הציבור ומכך כוחו ומכאן ההיתר שלו לבצור ולקצור כאחד ולמכור במידה ובמשקל וכו". ואדרבה זמן רב לפני השמיטה אנו מודיעים לציבור שיש בי"ד הפועל לטובתם ומכוחם, והם אכן הולכים ולוקחים התוצרת ומראים את רצונם בפעילות ביה"ד. וכמובן כ"ז במקום שחלילה אין קלקול ויאמרו השולחים לתקוני שדירתך ולא לעוותי. [אכן אי"צ לבצע מינוי נוסף, והרי הדברים מפורשים להדיא במשנה ב"מ דף ל. שאדם שמצא מציאה מתנה בפני ג" אנשים (ע"י ברי"ף ובמאירי) ובדרך זה רשאי לגבות שכר טרחו מלא וכו"].
למעשה, הדרך הנכונה היא לחלק את פירות אוצר בית דין, בתחנות חלוקה על כל המשמעות של זה וספרט כדי להדגיש שזה תשלום על הוצאות ולא שכר עבור פירות, ובכך מתרחקים מאיסור סחורה. בפועל יש מקום בהלכה להתיר לבצע את החלוקה גם בחנות פירות וירקות רגילה, אלא שיש לציין בהבלטה שהתוצרת היא אוצר בית דין ושהמקום מוגדר כתחנת חלוקה. רק שיש לוודא שאכן האוצר בית דין עומדים בראשו תלמידי חכמים המנהלים את האוצר כדת וכדין ושאכן את סך העלות הם קבעו על פי הוצאות, וכו‘. במידה ואלו הנתונים שיש לפניך, ואף בעל החנות מציג בפניך אישור כי הוא משמש כתחנת חלוקה והמחירים הם אותם שקבעו בית הדין, אתה רשאי לקחת משם תוצרת ולאכול בקדושת שביעית.
למעשה, הדרך הנכונה היא לחלק את פירות אוצר בית דין, בתחנות חלוקה על כל המשמעות של זה וספרט כדי להדגיש שזה תשלום על הוצאות ולא שכר עבור פירות, ובכך מתרחקים מאיסור סחורה. בפועל יש מקום בהלכה להתיר לבצע את החלוקה גם בחנות פירות וירקות רגילה, אלא שיש לציין בהבלטה שהתוצרת היא אוצר בית דין ושהמקום מוגדר כתחנת חלוקה. רק שיש לוודא שאכן האוצר בית דין עומדים בראשו תלמידי חכמים המנהלים את האוצר כדת וכדין ושאכן את סך העלות הם קבעו על פי הוצאות, וכו‘. במידה ואלו הנתונים שיש לפניך, ואף בעל החנות מציג בפניך אישור כי הוא משמש כתחנת חלוקה והמחירים הם אותם שקבעו בית הדין, אתה רשאי לקחת משם תוצרת ולאכול בקדושת שביעית.
‘המכון למצוות התלויות בארץ’ הוקם בשנת תשנ”ד ע”י הרה”ג שניאור זלמן רווח שליט”א ועומד מאז תחת נשיאותו של מרן הראש”ל הגר”ע יוסף זצוק”ל, ובהדרכתו הצמודה של הרה”ג רבי שלמה משה עמאר שליט”א הראש”ל והרב הראשי לירושלים עיה”ק.
ייחודיותו של המכון הוא, בידע המקצועי וההלכתי הרב שהוא צבר הן מהפן הבוטני, האנטמולוגי, בהקשר של כשרות והלכה.
03-9030580
03-9030580
03-9030891
mail@macon.co.il
המכון למצוות התלויות בארץ
מיקוד: 4081003 תא-דואר: 176 אלעד
בית המעשר הינו קרן מעשרות ייחודית לשירות הציבור הרחב, המטפלת בהפרשת תרומות ומעשרות ומאפשרת לחברים בה לקיים את מצוות ההפרשה בהידור .בבית המעשר מנויים אלפי בתי אב המסתייעים בנושא חילול מטבע בעת הפרשת תרומות ומעשרות ובחילול קדושת רבעי, נתינת מעשר עני לעניים, ומעשר ראשון ללוי.