אגוז פיסטוק/גן עדן/אלת הבטנה
אגוז זה, רגישותו למזיקי מחסן גבוהה [בפרט שכל התוצרת בארץ ישראל היא מייבוא בעיקר ממדינות סוריה ואיראן, ועוברת מחסנים ומסע באוניות, שהם מוקדים קשים של חרקים. זאת ועוד, היבואנים המקבלים את הסחורה בארץ, מאחסנים את התוצרת זמן רב – עד שנה ויותר] ומכיון שהוא משווק כשחלק מקליפתו חצויה [אגוז סגור הוא עדיין איננו בשל], יש חשש יותר גדול שהוא יהיה נגוע. עיקר הנגיעות היא ע"י זחל של אחד ממיני העש המצויים במחסנים, כגון עש החרוב, עש המחסן הטרופי, כמו"כ, תתכן נגיעות באגוזים מאוחסנים של חיפושית משוננת חזה. כל החרקים הללו מותירים סימנים של פירורים, קורים, אבקה וכד', המורים על הימצאותם באגוז.
אופן הבדיקה והשימוש:
לאחר הסרת הקליפה, יש להתבונן ולראות אם בתוך הקליפה שהוסרה יש מהסימנים הנז' לעיל, או על האגוז יש אחד מהסימנים הנז' או סימני כרסום. במידה ואין סימנים כאלו כלל ואין סימני כרסום, האגוזים מותרים באכילה ללא בדיקה. רצוי גם לבדוק מדגמית של כמה אגוזים לראות שאין נגיעות פנימית, במידה ונמצאה נגיעות – יש צורך לפתוח את כל האגוזים. בפרט יש להקפיד על כל האמור באגוזים המשווקים כשהם כבר קלופים.


זחל מגיח מאריזת פיסטוק





