לוגו בית המעשר
|

אסנה/ פטל שחור

י"ח אדר ב' התשע"ט | 25/03/2019

סקירה על פרי האסנה (פטל שחור)

פרי האסנה משתייך לקבוצה גדולה של “פירות יער” ושייך למשפחת הוורדיים (שגם הפטל האדום נמנה על משפחה זו) צבע הפרי לפני ההבשלה אדום, ובעת ההבשלה הופך לשחור. פרי האסנה גדל על צמח נמוך ומטפס. בפרי  תתכן נגיעות פנימית של זחלים שונים (בצבע צהבהב או של זבוב הפירות בצבע לבן) הזחלים מכרסמים את הצד החיצוני של הפרי. ונגיעות חיצונית של חרקי שדה כגון תריפסים, עכבישים ופסוקאים. עקב מבנהו המיוחד הן בצד החיצוני והן הפנימי, קיימים מקומות מסתור רבים, ולכן יש להתבונן היטב במקומות אלו. החשש לחרקים בפרט חרקי השדה קיים גם במטעים מטופלים. במטעים שאינם מטופלים החשש לנגיעות גבוה ביותר.

פסוקאי בינות לגרגרי האסנה

פסוקאי בינות לגרגרי האוסנה

אסנה – אופן הבדיקה והשימוש:

מסירים את עוקץ הפרי, משרים את הפירות בחומר השריה למשך כ – 5 דקות, שוטפים היטב את כל פרי בפני עצמו תחת זרם מים חזק. מתבוננים היטב בכל פרי ופרי תחת מקור אור או במקום מואר היטב, אם אין מצויים זחלים או סימני כרסום של זחלים, ואם אין חרקי שדה. יש לתת תשומת לב מיוחדת לאזור העוקץ של הפרי, ובין הגומות החיצוניות של הפרי. (פעמים רבות יש כעין “קוים” שהם “שערות” שעל הפרי ואינם חרקים). באם נמצא הכול נקי מחרקים או מסימנים מחשידים. יש לפתוח מדגמית כמה פירות ולהתבונן שאין בפנים זחלים. במידה ונמצא נקי הפירות מותרים באכילה.
אם נמצא אזור בפרי רך וממוסמס חובה לפתוח ולראות אם יש בו רימה של זבוב הפירות. במידה ונמצא נגוע, חובה לפתוח את כל הפירות.
זחל עש בין גרגרי האסנה. למעלה בהגדלה נגיעות זו נמצאה באסנה קפוא שתחת השגחה

זחל עש בין גרגרי האסנה. למעלה בהגדלה נגיעות זו נמצאה באסנה קפוא שתחת השגחה

 

בפירות שנלקחו ממטעים שאינם מטופלים, יש לחצות את כל הפירות, ולהתבונן בפנים שאין רימות. במידה והפרי נקי, ממשיכים את שאר תהליך הניקוי, השריה וכו’ וכאמור. אולם במידה ונמצאת נגיעות פנימית, עדיף שלא להשתמש כלל בפירות אלו.
פרי אסנה קפוא – ראה לקמן תות שדה קפוא.
שאר מוצרים המכילים אסנה ראה לקמן בכרך הרביעי.