לוגו בית המעשר
|

רבני כשרות OU והסנטור ג’ו ליברמן סיירו במרוקו

כ"ו כסלו התש"פ | 24/12/2019

רבני כשרות OU והסנטור ג’ו ליברמן סיירו במרוקו

רבני גוף הכשרות OU סיירו יחד עם אנשי ממשל וכלכלה ברחבי מרוקו, בכדי לעמוד מקרוב על הפעילות הנעשית במדינה. כחמישים מפעלים המקבלים כשרות ומספקים מזון לרחבי העולם ובדגש על ארצות הברית. הביקור נחתם במחיצתו של הרה”ג רבי יאשיהו פינטו אשר קבע את משכנו במדינה. את הסיור ליווה הגאון רבי שניאור רווח האחראי מטעם גוף הכשרות על כל רחבי מרוקו.

במדינת מרוקו, קיימים ב”ה מעל חמישים מפעלים תחת גוף הכשרות OU, במפעלים אלו מייצרים קרוב לאלף מוצרים שונים, הכוללים שימורי דגים שונים, שימורי זיתים שונים, חומרי גלם בסיסים, שמנים מכל הסוגים, ועוד. על הכשרות במפעלים אלו מנצחים משגיחים בקיאים ותיקים במלאכתם תושבי מרוקו, המפקח הראשי הרב ניסים סבג שליט”א והרב האחראי מטעם ארגון הכשרות הרה”ג רבי שניאור זלמן רווח שליט”א, שפועל שם רבות בתחום הכשרות במדינה זו, ובמדינת תוניס הסמוכה.

חשוב לציין שעקב המעלות הגדולות של הסרדינים במרוקו גם בתחום הכשרות (נקי מחשש טפילי אניסאקיס) וגם בתחום האיכות (הסרדין המרוקאי נחשב בין האיכותיים בעולם) ועוד מעלות, מדינה זו מייצרת את רוב הסרדינים הכשרים בעולם, הן לארה”ב והן לאירופה והן לארץ ישראל. כאשר כאמור על כל המלאכה של הייצור בהשגחה צמודה לפסח עם כל ההידורים לכל הדיעות והמנהגים מנצחים על המלאכה המשגיחים תחת שרביטו של הגרש”ז רווח שליט”א.

בחודשים האחרונים הוכן סיור עם אנשי הממשל המרוקאי לרבני הכשרות יחד עם אנשי הכלכלה וממשל, כאשר לסיור מתלוים הסנטור היהודי המפורסם מר יוסף ג’ו ליברמן. הרב מנחם גענק שליט”א ראש מערך הכשרות OU, מר גרי טוגו מנהל ומייסד של בנקים גדולים בארה”ב ועוד. לצוות התלוו במרוקו הרה”ג הרש”ז רווח והמפקח הראשי רבי ניסים סבאג.

את הסיור פתחו במפגש עם שר הדתות המרוקאי מר אחמד טאופיק, שדיבר על תפקידו גם בהכשרת הלבבות בין העמים, ובתוכנית להכשרת האימאמים שכוללת אהבת כולם, לימוד של כל הדתות, כולל ענינים חשובים ביהדות. ומעבר לכל זה התוכנית המיוחדת שיש להם לקבוצות נבחרות שם גם לומדים עברית על בוריה.

בתום הסיור העניק הרב מנחם גענק את ספרו לשר הדתות, ואחריו העניק הרב רווח את הספר החדש שיצא בשבועות האחרונים – ‘ספר המשפטים’ פסקי בית הדין במראכש משנת תשי”ב של הדיינים הגדולים רבי מכלוף אבוחצירא. רבי מרדכי קורקוס. רבי יוסף חיים מימראן. השר מאד התרגש לקבל ספר זה, באומרו, שהוא היה שמח שיצאו פסקי הדין מכל בתי הדין שהיו פזורים בכל מרוקו, כאשר הגרש”ז השיב לו שזה גם רצונו כיון שהספרים כעת בכתב יד, ועתידים להיעלם מן העולם, והשר הבטיח לסייע בכל הנדרש.

פגישה נוספת התקיימה עם אנשי משרד החוץ בראשות המנהלת ועוד, שם הובהרו עניני חוץ של הממשל, ובעודם משוחחים על שטחי הסהרה, דווח להם כי רוב ככל הייצור לפסח הכולל מאות רבות של קונטיינרים המיוצאים לארה”ב מיוצרים בשטחי הסהרה, ומעניקים עבודה ופרנסה ליושבי הערים הללו, והממשל מאד התרגש מכך.

ביום השני הוקדשו הפגישות על עניני כלכלה ושיתוף פעולה בין העמים בתחומי הכלכלה והפיננסים, כאשר את היום סיימו במחיצתו של הרה”ג רבי יאשיהו פינטו שליט”א שמשקיע רבות בתקופה האחרונה החל מהגעתו למרוקו, בקהילה היהודית, ובעיקר בעניני הכשרות המקומית, במהפכות גדולות בתחומי השחיטה, המסעדות והקייטרינג במקום ועוד, ואף מפעיל את השפעתו הממלכתית על המסרבים להישמע להוראות, עד כדי גירוש מדריכי תיירים ישראלים שמאכילים טריפות ומשקרים את התיירים כי האוכל כשר, ובכל הממשל והמשטרה גורש אחד שכזה ממדינת מרוקו בימים האחרונים.

בפגישה שיבח רבות הגרי”פ שליט”א את פעולות הסנטור ליברמן בארה”ב ואת קידוש ה’ שהוא עושה שם ובכל העולם. ואת הרב גענק שליט”א והעוסקים במלאכת הכשרות, ואת ראש הקהילה היהודית במרוקו מר סרג’ ברדוגו, על פעולותיו המבורכים והאדירים למען היהדות במרוקו.

במהלך הסיור בישיבה שהקים הרב פינטו שליט”א מסר הרב מנחם גענק שיעור על הרמב”ם בהל’ חנוכה, ובסוף דבריו דיבר בשבחם של התלמידים שגלו למקום תורה יחד עם רבם הגאון שליט”א.

את היום השלישי והאחרון הקדישו לעיר מראכש, לעדויות הרבות שנותרו במקום מהעבר המפואר והעצום של היהדות במקום.

בסיום הסיורים סיכמו הרבנים בהתפעמות ובהתפעלות את מה שראו עיניהם מן העבר ומן ההווה ומהעשייה המרובה שנעשה במקום.

 

בפגישה עם אנשי משרד הכלכלה המרוקאי

בפגישה עם אנשי משרד הכלכלה המרוקאי

 

עם שליח חבד בקזבלנקה הרב לוי בנון

עם שליח חבד בקזבלנקה הרב לוי בנון

 

עם הרב יאשיהו פינטו בבית הכנסת בית אל בקזבלנקה

עם הרב יאשיהו פינטו בבית הכנסת בית אל בקזבלנקה

 

בתפילת מנחה בבית הכנסת העתיק של רבי שלום אזאווי ברבט שבעוד שבועיים היארצייט שלו - כט כסלו תקע''ב

בתפילת מנחה בבית הכנסת העתיק של רבי שלום אזאווי ברבט שבעוד שבועיים היארצייט שלו – כט כסלו תקע”ב

 

הרב גענק מגיש את ספרו לשר הדתות המרוקאי

הרב גענק מגיש את ספרו לשר הדתות המרוקאי

 

הרב שניאור ז. רווח מגיש את ספר המשפטים פסקי ביהד מראכש שהוא הו''ל בשבועות האחרונים

הרב שניאור ז. רווח מגיש את ספר המשפטים פסקי ביהד מראכש שהוא הו”ל בשבועות האחרונים

 

עם איש האחראי על הידברות בין העמים

עם איש האחראי על הידברות בין העמים