לוגו בית המעשר
|

נגיעות תולעים בתאנה

כ' סיון התשפ"ג | 09/06/2023

שלום וברכה.
ברצוני להציע בבקשה הבנה הלכתית בעניין נגיעות תולעים בתאנה אשר הינה לכאורה חידוש קטן ועשויה להקל בעניין בדיקת תאנה מתולעים. אשמח לקבל חוות דעת מהרב אם אפשר.
ראיתי סירטון שהרב יצחק יוסף מעיד שמו”ר אביו זצ”ל היה בודק תאנים בט”ו בשבט בבדיקה פשוטה יחסית ללא התעמקות מיוחדת, ומחלק לסובבים לאכול.
ברצוני לומר שיכול להיות שהסיבה שהרב עובדיה הקל כך, היא משום שאחרי שהתאנה נבדקה בהסתכלות פשוטה, אומנם קיים עדיין סיכוי שישארו תולעים, אלא שהוא כבר בגדר מיעוט המצוי שהטירחה של ההימנעות מאכילת התאנה לא מצדיקה אותו. (וזה מיישב מאוד גם את ההיגיון איך חז”ל בזמנם אכלו כ”כ הרבה תאנים מבלי לחשוש לתולעים.)
אשמח לקבל חוות דעת מאת הרב / המכון. בתודה רבה

שלום וברכה,
ראשית השימוש המאסיבי, מה נהגו רבותינו ונהגו חז”ל הוא מטעה ביסודו, כי הלומד הסוגיות בש”ס על תיאור הנגיעות במזון כולל בדגים, מבין שגם שם הייתה נגיעות וגם הם בדקו.
בנוסף יש חרקים רבים שיש מדינות שקיימים ויש מדינות שלא. ויש כאלו שעם פתיחת הייבוא ממדינה למדינה התחילו להיכנס. לדוגמא תריפס המזיק המפורסם בירקות הזן המצוי כיום הגיא לארץ ישראל ב 1983 בלבד. וזבוב הפירות המפורסם שרבים מהזחלים שלו נמצאים בתאנים לא מטופלים, הגיע לארץ ישראל ב 1946 בלבד.
לגבי בדיקת התאנים צריך לדעת מה לבדוק ואז לחפש היטב, יש כאלו שמחוסר אמונה גם דורשים זאת ברבים שאין בעיה כלל כמו בתירס וכיו”ב, ולאחר שלפתע רואים בעיניהם מבינים שיש בעיה אמיתי וחוזרים לפרסם ברבים שיש בעיה.
וברגע שאתה יודע מה לחפש ואתה יודע צורת הבדיקה, אפשר לבדוק בצורה חזותית ובקלות.
ואין הקב”ה מביא תקלה לידי צדקים במאכלם
מה שקשור אלינו, זה לדעת שיש חובת בדיקה בעין מעל מקור אור, באופן שהכל משתקף כדבעי, שזה אומר להסיר ערימות של דבש כהה שמפריק לשיקוף, ולאחר הבדיקה הכל מותר.
בהצלחה